Budskabet var klart: Virksomheder skal tage ansvar for en grønnere fremtid.
Budskabet kom fra Bjørn Kjærand Haugland, og modtagerne var lokale erhvervsfolk samlet til Erhvervs Hjørrings event ”Pølser, Pitch og Politik”.
Bjørn Kjærand Haugland er ikke hvem-som-helst, men en indflydelsesrig stemme både i sit hjemland Norge og i internationale sammenhænge.
Hans ærinde er ikke at påpege klimaproblemerne. De er dokumenterede. Hvad han taler for er handling, og han har selv vist vejen ved at stille sig i spidsen for Skift, en sammenslutning af de mest klimaambitiøse virksomheder i Norge. Skift har som formål at pege på, hvordan erhvervslivet gennem grøn omstilling kan bidrage til at løse klimaproblemerne.
”Grøn konkurrencekraft” er et nøglebegreb for Bjørn Kjærand Haugland, og han understregede i sit inspirerende oplæg, at cirkulær økonomi er helt nødvendig for at kunne nå klimamålene.
Først på scenen i Frysehusets rustikke mødesal var iværksætteren Jakob Neua og psykologen Payam Peters. Deres emne var, hvordan man i en virksomhed kunne skabe udvikling ved at sammensætte teams af mennesker med personligheder, der fremmede og ikke hæmmede nytænkning.
Eventen blev indledt med gourmet hotdogs fra Bryghuset Vendia, blev afsluttet med bobler og gav lejlighed til networking og besigtigelse af Frysehuset, Hjørrings nye mødested, som Gitte Sandlykke og Mark Krebs fra Frysehusets styregruppe benyttede lejligheden til at fortælle mere om.
Du kan et galleri af René Stoklunds foto fra eventen herunder.